De Praatmaat Groep
Meertaligheid op scholen

Meertaligheid op scholen

Ondersteuning bij meertaligheid
Ondersteuning bij meertaligheid

Ondersteuning bij meertaligheid

Op school kunnen meertalige kinderen extra uitdagingen ervaren in hun taalontwikkeling. Het is soms lastig om te bepalen of er sprake is van een taalachterstand door meertaligheid, of van een onderliggend taalprobleem. Gelukkig zijn er middelen en aanpakken die hierbij kunnen helpen.

Externe ondersteuning en expertise
Externe ondersteuning en expertise

Externe ondersteuning en expertise

  • Onderwijsadviesdiensten / Expertisecentra
    • Zoals CED-Groep, Expertisecentrum Nederlands, of KPC Groep.
    • Bieden begeleiding, trainingen en advies op maat aan scholen over meertaligheid, NT2-onderwijs (Nederlands als tweede taal), en taalontwikkeling.
  • Samenwerkingsverband Passend Onderwijs
    • Elk samenwerkingsverband kan ondersteuning bieden bij leerlingen met speciale onderwijsbehoeften, waaronder taalproblemen door meertaligheid.
    • Ze kunnen ook budget vrijmaken voor extra begeleiding of expertise.
  • Gemeentelijke ondersteuning / Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
    • Gemeenten bieden vaak programma’s of subsidies voor kinderen met taalachterstanden, bijvoorbeeld via de GGD of VVE-trajecten voor kleuters.
Interne ondersteuning en professionalisering
Interne ondersteuning en professionalisering

Interne ondersteuning en professionalisering

  • Leerkrachtondersteuning / intern taalbeleid
    • Scholen kunnen een taalbeleidsplan ontwikkelen gericht op meertaligheid, ondersteund door scholing voor leerkrachten.
    • Subsidies voor professionalisering kunnen soms via de schoolbesturen of samenwerkingsverbanden worden aangevraagd.
  • NT2-specialist in school
    • Het aanstellen van een NT2-leerkracht of het laten opleiden van een teamlid tot NT2-specialist is een effectieve stap.
    • Dit kan deels gefinancierd worden uit de reguliere lumpsum van de school of via extra gelden.
Financiële middelen en subsidies
Financiële middelen en subsidies

Financiële middelen en subsidies

  • Gelijke Kansen Alliantie (GKA)
    • Een initiatief van OCW dat scholen en gemeenten helpt bij het creëren van gelijke kansen, o.a. bij taalachterstand door meertaligheid.
    • Mogelijkheid voor co-financiering en pilots.
  • Schoolkracht-subsidie (indien weer beschikbaar)
    • Voor innovatieve onderwijsverbeteringen zoals het versterken van taalonderwijs bij meertalige leerlingen.
  • Inhaal- en ondersteuningsprogramma’s
    • Deze zijn grotendeels afgebouwd, maar er zijn nog soms potjes beschikbaar via gemeenten voor taalondersteuning.
  • Nationaal Programma Onderwijs (NPO-gelden)
    • Hoewel dit programma is afgebouwd, hebben sommige scholen nog middelen over die ze kunnen inzetten voor taalondersteuning en NT2-onderwijs.
  • Extra ondersteuning via DUO-indicatoren
    • Scholen ontvangen extra middelen voor leerlingen met lage sociaal-economische status of taalachterstand.
Praktische initiatieven
Praktische initiatieven

Praktische initiatieven

  • Taalmaatjes: Scholen kunnen taalmaatjesprojecten opzetten met vrijwilligers of studenten (via bibliotheken, universiteiten of lokale initiatieven).
  • Ouderbetrokkenheid: Programma’s gericht op het betrekken van meertalige ouders bij het taalproces van hun kinderen.
Vergoeding vanuit de basisverzekering
Vergoeding vanuit de basisverzekering
Vergoeding vanuit de basisverzekering

Vergoeding vanuit de basisverzekering

Vergoed vanuit de basisverzekering:
Een meertalig kind komt in aanmerking voor vergoeding van logopedie als er sprake is van een logopedische stoornis die voldoet aan medische criteria. Bijvoorbeeld:

  • Taalontwikkelingsstoornis (TOS) – ook als het kind meertalig is.
  • Spraakstoornissen (zoals articulatieproblemen).
  • Vertraagde taalontwikkeling die niet verklaarbaar is door meertaligheid alleen.
  • Slikproblemen, stemproblemen of stotteren – ongeacht de talige achtergrond.

Belangrijk:
De logopedist stelt vast of er sprake is van een stoornis, los van het feit of het kind meertalig is opgegroeid.

Niet vergoed vanuit de basisverzekering:
Er is geen vergoeding als er géén sprake is van een stoornis, maar van:

  • Normale taalachterstand door meertaligheid (bijvoorbeeld als het kind pas net in aanraking is gekomen met het Nederlands).
  • Ondersteuning bij het leren van Nederlands als tweede taal (NT2).
  • Preventieve begeleiding zonder stoornis (zoals ‘extra taalstimulering’).

Deze hulp kan soms wel via school, gemeente of VVE-programma’s gefinancierd worden, maar niet via de basisverzekering.

Wanneer twijfel bestaat of het om een taalachterstand of een stoornis gaat, kan een intake bij een logopedist uitsluitsel geven. De logopedist kan dan ook een behandelindicatie afgeven voor vergoeding.

 

Wij zijn pas tevreden als u dat bent!

Bij ons kan iedereen terecht voor logopedisch hulp, van jong tot oud. U als cliënt staat bij ons centraal, uw hulpvraag vormt ons uitgangspunt.